Låt den rätte komma in

Låt den rätte komma in
Jag har nyss läst ut John Ajvide Lindqvists bok Låt den rätte komma in. Den handlar om en mobbad pojke som heter Oskar, om oförklarliga mord, om onaturliga händelser... Jag ska inte berätta så mycket.  Det var min syster som rekommenderade denna bok efter att de läst den i den bokcirkel hon är med i. Jag gillade den, men den gav mig en hel del obehagskänslor. Vissa kvällar ville jag inte ens ta i boken. Den får betyget 4 av 5. Någon som läst en bra bok på senaste tiden? Kommentera nedan, boktips är väldigt välkomna! Nu i kväll ska jag börja på De hängda rävarnas skog av Arto Paasilinna. Jag har läst så många kriminalromaner om mord och andra hemskheter den senaste tiden, så nu vill jag läsa något i en annan genre. Läser man Paasilinna kan man vara ganska säker på att få skratta i stället för att rysa.

Kommentarer
Postat av: Dan

Wow, den där boken lät verkligen intressant. Den ska jag nog försöka kolla in.

Eftersom jag studerat litteraturvetenskap läser jag mest klassiker. Jag vet inte om jag kan rekommendera nån lättsam, "trevlig" bok, men Stig Dagermans Bränt barn tycker jag är bra. Den handlar om en son som bearbetar sorgen efter sin mors död, och hans relation med pappan och hans nya partner, och sen hur han inleder en affär med pappans kvinna. Den är rätt tung och intensiv, men jag gillar den.

Sen finns det ju så klart de stora klassikerna som Dostojevskijs Brott och Straff, eller Voltaires Candide, eller varför inte Pär Lagerkvists Dvärgen. Den är rätt cynisk och handlar om en dvärg som jobbar i ett italienskt furstendöme under renässanstiden. Den är riktigt cynisk men jag gillar hur den är skriven. Den är underhållande men samtidigt tung. Jaja hehe bara nåra tips! Men tack för ditt tips! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback