Huvudvärk/feber/halsont

Usch!  Vad är det för fel på min kropp som blir krasslig så fort jag kör igång och tränar? Jag tycker att jag har väntat och vilat sen den senaste slängen av  halsont, men ett par timmar efter träningen igår slog halsontet till. Fattar inte vad jag gör fel? Någon slags brist är det nog. Jag äter säkert för lite frukt och grönt....  Måste åtgärdas. Äter ni mycket grönsaker? Jag är jättedålig på det, men jag äter ju bär varje morgon och mina cannellonis som jag sitter och smaskar i mig nu är fyllda med spenat. Har ju funderat på det där med zinkbrist, det skall ju vara riktigt BAD för immunförsvaret.... ska googla vilka produkter jag skall inmundiga om jag skall höja mina zinknivåer... w8 a minute.


Looki-looki:

Vid brist på zink kan ett antal besvär uppstå, exempelvis hudbesvär som eksem, psoriasis, acne, oren hy, långsamt läkande av sår, mjäll, håravfall, vita fläckar på naglarna och sår på skenbenen. Mentala tillstånd som apati, irritation, depression, aggression och dålig inlärningsförmåga. Cirkulations- och blodsjukdomar som åderförkalkning, för högt blodtryck och blodbrist. Matsmältningsbesvär på grund av nedsatt produktion av matsmältningenzym, magsår. Hormonella besvär som sockersjuka, sterilitet, impotens, nedsatt produktion av mjölk hos ammande kvinnor, missbildningar av foster, störningar i utveckling och tillväxt, prostatabesvär och menstruationssvårigheter. Nedsatt smak- och luktförmåga, viktförlust, trötthet, ökad mottaglighet för infektioner, nedsatt resistens mot stress, vissa njur- och leverbesvär, cancer och senilitet.

Zink påträffas vanligtvis i livsmedel som ostron, sill, musslor, lever, lamm, ägg, oxkött, mjölk, vetegroddar, fullkornsprodukter, vetekli, öljäst, nötter, ris, ärter, morötter, rödbetor, solrosfrö och kärnor från pumpan.

Vi närmare granskning verkar det vara direkt LIVSFARLIGT att inte äta tillräckligt med zink....  bäst att gardera sig med lite extra...öljäst? Ha ha. Nä, men efter en granskning av listan så kan jag nog konstatera att det INTE är zink jag lider brist av. Äter nämligen mycket ägg, dricker mjölk, äter nötter varje dag osv.  Äsch, jag får väl bara vänta ut förkylningen....morr......

I kväll ska jag se Dr. House, rätta lite engelska, skriva ett brev till Nathan, eventuellt få besök samt ringa min bättre hälft.

Vi ses!


Kommentarer
Postat av: Louise

Förstår att du funderar på vad som är fel...du har ju inte varit annat än krasslig heeela hösten. Jag slår en pling i morgon så vi får uppdatera lite, krya på dig kramar!

2006-11-28 @ 22:06:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback