Är jag typiskt svensk?

Är du typisk svensk?

[  ] Du tycker att det är fullkomligt normalt att ingen pratar på bussen, tåget eller tunnelbanan.

[X] När du ska bre mackan använder du inte en matkniv, du använder en speciell smörkniv.

[  ] En okänd människa ler mot dig och du antar att han är; a) full b) knäpp c) Amerikan.

[  ] Du tycker inte det är konstigt alls att cykla när det är snö på marken.

[X] Du kallar England, Skottland och Wales för England (istället för Storbritannien)

[X] Du tycker att det är helt normalt att behöva boka biobiljetterna i förväg, och komma i tid så att du hinner se reklamen.

[ X ] Du äter lunch klockan elva.

[   ] När en okänd människa frågar dig något tycker du att det är helt normalt att fortsätta gå, och låtsas som ingenting.

[ X ] Du känner till olika namn på snö.

[   ] Du tar varje chans att hissa en enorm flagga mitt i trädgården.

[   ] Du tränger dig hellre förbi någon, än säger "ursäkta".

[X] Du har en termometer hemma så du vet hur många grader det är utomhus.

[X] Du använder veckonummer.

[X] Det är enligt dig 100 % normalt att planera julafton runt Kalle Anka. - kalle, middag, julklappsöppning!

[X] Du känner en viss stolthet när du ser Svenska kändisar i utländska filmer och tv-program.

[X] Du ser skillnad på fejkade blondiner och äkta. (tror så)

[  ] Du uttalar Euro som "Evro".

[ X ]  Du börjar räkna ner till helgen på onsdagen.

11 av 18 =  Jag är alltså en ganska typisk svensk enligt den som gjort listan. Det där med vad som är svenskt och inte är ju intressant. Har läst en del böcker som tar upp den svenska mentaliteten, skrivna av icke-svenskar. Jag tyvcker att det är roligt att läsa om hur andra uppfattar oss.

Något som gör mig typiskt osvensk är att jag gärna småpratar med folk i köer, på tåget, i hissen, kassörskan. Min syster tycker att jag är jättepinsam som alltid ska surra med allt och alla, men jag är nyfiken på människor och tycker om att prata. Undrans vilken nationalitet det är typiskt för då? Jag kanske är en typisk italienare)? ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback