En sista lista

Skolkade du någon gång i grundskolan?
Jag gick i en liten skola där det inte var alltför lätt att skolka, men i tanken drömde jag mig ofta bort till någon annan plats. Det hände dock att jag skolkade från syslöjdslektionerna ibland och satt med killarna i träslöjden och surrade. På gymnasiet uteblev jag ibland från en del lektioner om det var något annat som lockade. Gick ju ett fjärde år på gymnasiet i och med att jag läst utomlands och efter ett mastodont-år i på fransk internatskola gick trean hemma i Sverige lekande lätt. Under alla år i skolan har jag dock inte skolkat många lektioner. Det är bättre att gå i skolan och hänga med på lektionerna.

Har du fått någon att börja gråta öppet genom att vara elak?
Oj oj, det hoppas jag verkligen inte.

Vad är det mest egoistiska du gjort?
Hm, vet inte.

Har du gått/cyklat/kört mot rött ljus medvetet?
Jo, det händer.

Har du fått en present som du inom en vecka kastat i avsmak (snittblommor räknas inte)?
Vi fick gräsliga vinglas av svärmor som någon av hennes bekanta gjort. De var mossgröna med ditmålade röda prickar och vi tyckte verkligen inte om dem. Som tur är tog hon inte illa upp när vi gjorde oss av med skräpet. Hon är fin, svärmor.

Du hittar ett omärkt kuvert med sedlar på trottoaren. Vad gör du?
Om det är mycket pengar lämnar jag det till farbror popo. Om det rör sig om en mindre summa behåller jag det nog själv.

Har du sjukskrivit dig då du egentligen varit bakfull?
Nej. På Klas jobb brukar de säga: "Häll upp, drick upp, ställ upp".

Ber du om ursäkt när du gjort något fel och som drabbat andra?
Ja.

Provsmakar du i mataffären utan att redovisa i kassan (produktrepresentation räknas inte)? Typ smakar på vindruvorna.
Nej

Påpekar du om du får tillbaka för mycket växel i kassan?
Det gör jag.

Skulle bjuda en vegetarian på "vegetarisk maträtt" som du i själva verket har kött i?
Nej, då respekterar jag att de inte äter kött.

Du släpper dig på bussen med både doft- och ljudsensationer. Vad gör du? Rodnar, låtsas som ingenting eller nickar menande mot någon gammal tant och viskar till andra medpassagerare "inkontinent och dement"?
Ha ha, jag skulle nog stå för mina gaser.

Vågar du som vuxen berätta för dina föräldrar att du tjuvrökt som barn?
Mamma kom på mig, så det vet de att jag gjort.

Köper du ekologiskt/kravmärkt?
Ja

Om en polis till synes trakasserade någon ? skulle du ingripa?
Ja, beroende på situationen förstås. Jag skulle ingripa verbalt och försöka se vad som försigick, men inte fysiskt.

Du ringer och röstar på en låt i melodifestivalen. Gör du det p.g.a. låten eller p.g.a. att en viss summa går till SOS Barnbyar?
Lite av båda.

Du jagar bussen för att hinna till jobbet i tid. Några meter från bussen faller en farbror handlöst ? vad gör du?
Hjälper farbrorn!

Är det okej att ta hem några block och pennor från jobbet utan arbetsgivarens vetskap?
Ja, det gör jag. Har ju förtroendetid hemma.

Vad tänker du egentligen (betoning egentligen) när du får höra att din djupt hatade lärare hastigt gått bort?
Svår fråga

Har du ett samvete? Finns där lägen där du är totalt samvetslös och finns där situationer där du är riktigt blödig?
Jag har ett samvete, men man kan inte gå omkring och ha dåligt samvete för allt möjligt. Ofta fattar man ju ett beslut utifrån vad man visste eller kände i just den situationen. Om man sedan känner att man handlat fel, får man försöka förlåta sig själv eller reda ut situationen osv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback