Parfymen

Är det någon av er som sett filmatiseringen av Patrick Süskinds roman Parfymen? Jag har läst boken och vill gärna se filmen. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga att jag tycker om boken. Den är minst sagt speciell. På samma gång som jag tycker om språket, så retar jag mig på alla ingående beskrivningar som författaren ägnar sig åt. Boken handlar om en märklig figur som heter Grenouille (groda på franska) och dennes liv. Grenouille är nog en av de sista litterära personer jag skulle vilja träffa på. Han är helt enkelt motbjudande. Grotesk.  Han har ett överutvecklat luktsinne och samlar på dofter. Hans jakt efter den perfekta doften, en ung kvinnas doft, driver honom till att mörda. Han kryper innanför skinnet och....är obehaglig...och....  ja, boken är ingen stor favorit, så jag tänker inte dra hela handlingen. Jag är mest intresserad över om någon sett filmen? Den hade väl premiär för inte alltför längesedan? Den lär ju knappast komma varken till Boden eller Luleå, men jag kanske får hyra den på dvd vad det lider.


parfymen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback