Jag lever, men jag har mycket att göra

Jag har inte bloggat på ett tag. Har haft så mycket att rätta, planera och förbereda på jobbet. Nu börjar jag dock snart vara klar med de nationella proven. Skönt. Förra veckan var dessutom en riktig lyxvecka ur Klas-och-Jenny synpunkt. Han var nämligen hemma en hel vecka tillsammans med mig och det var mysigt. Vi hann med en hel del och var och åkte lite skidor tillsammans i det fina vädret.

I morgon ska jag och en hel bunt andra åka och hämta hem fransmännen från Kallax. Det är 20 stycken femtonåringar som kommer tillsammans med 4 lärare. Vi kommer att möta upp dem med hundspann och sen ska de få äta renskav. Torsdag blir det vanlig skoldag och fredag välkomstfest på kvällen. Lördag och söndag uteaktiviteter i snön såsom skoter och skidor. Måndag och tisdag är vi på resande fot för att visa dem gruvan i Kiruna, Ajtte i Jokkmokk, renhagar, ishotellet med mera. Sen återvänder de till la France på onsdag. Det är våra nior som läser franska som ska ta emot dem och de är väldigt förväntansfulla just nu.

En rolig men hektisk vecka ligger alltså framför mig :)

Festen

Det var en trevlig femtioårsfest igår! Min mamma är en mästerkock och hade lagat hur mycket god mat som helst. Jag blir mer och mer inne på att vi kanske lagar maten själva till bröllopet. Jag får flörta med mamsen så att hon hjälper mig. Det kom många vänner till mina föräldrar och det var roligt att träffa dem alla, en del hade jag inte träffat på ett bra tag. Vi åt och drack och det öppnades presenter. Mamma fick ju också sin present igår från oss barn fast hon inte fyller förrän i oktober, men jag tror inte att det gjorde något ;)

Klas lyckades komma loss igår också och låg och snusade sött mellan matvarven (tror att han åt fem tallrikar av buffén!) eftersom han varit ute i fält. När det började trilla in mycket folk mot kvällskvisten vaknade han dock till liv. Jag har verkligen saknat honom i veckan, mer än jag brukar. Jag är ju så van att klara mig själv eftersom han ofta är borta i jobbet och jag har ju fullt upp med jobb, vänner, träning och annat.... men just nu är jag verkligen LESS på att han är borta så mycket som han är. Därför kändes det skönt att kunna sitta och kela och pussas en extra kväll sådär mitt i fältperioden. Han hade nog sin bästa fältdag igår, med god mat, feststämning och sin flicka vid sin sida. Det var en trevlig kväll helt enkelt.

Pappa har ju kämpat på med att få klart utbyggnaden av huset och nu är det extra uterummet kvar. Det blev hur fint som helst! Det är inte någon vanlig inglasad pensionärskuvös utan ett cirka 30 kvadratmeter stort uterum som är väldigt högt i tak och har stora, generösa fönster ner mot älven. De har verkligen fått det fint i huset sen vi flyttade ut. Det är nästan så att man blir sugen på att flytta tillbaka! :)

Thailand

Det var två mycket glada och överraskade föräldrar som fick sin femtioårspresent igår. Vi syskon har nämligen sparat till att kunna ge dem en resa ända sedan någon gång när jag och Klas började träffas. Ungefär för fyra och ett halvt år sedan alltså. Då väcktes tanken och jag öppnade ett konto där vi kunde sätta in lite pengar då och då. Med tanke på att vi alla då var fattiga studenter så fanns det inte på kartan att vi skulle kunna skicka dem ända till Thailand.  Många bäckar små blir dock snart till en å och förra veckan bokade vi in dem på en tvåveckorssemester till solen. Den tolfte november åker de.


Vi gav dem inte resan på en gång, utan först hade vi slagit in en kartong som innehöll vit sand och färgglada akvariefiskar i plast samt ett cyklop. De fick skaka och gissa på vad det var. Mamma gissade på någon fiskeresa till norra Sverige, men där tog hon fel. Malin hade klippt och klistrat ihop ett kompendium med fakta om resan och fina bilder från hotellet och orten och skrivit ut resdatum. Då trillade poletten ner och mamma grät till och med några förvånade glädjetårar. Det känns kul att kunna ge dem något tillbaka, så mycket som de alltid har ställt upp för oss barn. Det känns roligt att de blev så glada :)

Thailand


GRATTIS PAPPA!

 Idag fyller min älskade pappa femtio år! Jag ska iväg och jobba ett par timmar, sen åker jag till Bredåker och hjälper till att ställa i ordning allting. I eftermiddag och ikväll blir det kalas och partaj. Det ska bli skoj. Jag och syskonen har dessutom fixat en fin present. Kan inte säga vad om pappa råkar läsa detta, men jag lovar att berätta sen! ;)





F?delsedag

U brave thing

Jag skulle verkligen vilja se vad som händer när pingvinen drämmer ihop cymbalerna. Hårt, hårt så att isbjörnen vaknar med ett ryck! Jag har inte gjort något modigt idag. Har ni? När jag kommer att tänka på det så gör jag inte så många modiga saker i min vardag.

Kära lillasyster har varit med mig på jobbet idag och föreläst för mina nior om hur man gör film, skriver manus osv. Vi håller på med filmanalys och det passade utmärkt att ha en liten gästföreläsare. Det gjorde du bra Sis'!
Efter jobbet hade jag ett par utvecklingssamtal. Nu är det inte många kvar. Det ska bli spännande att se vad som händer för mig jobbmässigt nästa år. Eftersom jag stortrivs på Sandenskolan hoppas jag att jag får jobba kvar i höst och att jag får undervisa ännu mer i franska och spanska. Chefen är i Nicaragua just nu, men jag ska ta ett snack med henne när hon kommer tillbaka.

Är det normalt att få sushisug såhär sent på kvällen? Käkade sushi till middag både måndag och tisdag, men idag blev det fullkornstortillas med /skink/spenat/keso/riven ost- fyllning. Jättegött. Smakar som pizza, men nyttigare. Jag och syster lunchade på Ming idag, jag borde ju ha fått mitt ris-sug tillgodosett där, men icke. Sitter här och är sugen på sushikuddar med lax....

Fick en rapport från skogen också. Klas har varit bataljonschef idag och det hade gått fint. De var på väg in till kompaniet och han ville komma hit och krypa ner med mig. Betyder det att han kanske de facto ÄR på väg hit? Hm...tveksamt. Nåt jag verkligen lärt mig genom att vara tillsammans med en militär är att snarare förvänta mig att han ska komma tre timmar sent eller att han inte kommer alls. Men det är alltid trevligt med överraskningar, så jag hoppas att han dyker upp.

Har tränat ett ben-och rumppass ikväll och eftersom jag inte hunnit duscha ännu är det hög tid att jag gör det. Sitter här och är svettig och snuskig. Tjolahopp!




Brave thing

Sandslott

Just nu har jag mycket att göra på jobbet. Terminen går dock fort och snart är det sommarlov! Då kommer jag att ha så mycket tid över att jag har tid att bygga världens största sandslott! Någon som vill hjälpa till? :)



sandslott

Vad har hänt sen sist?

Säkert en hel del, men minnet är inte det bästa. Jag har jobbat, jag har tränat....ja, livet har gått sin stilla gång.

Tråkigt nog har Klas syster separerat från sin karl. De hade varit tillsammans ganska länge och precis köpt hus, så vi hade inte alls väntat oss att det skulle krascha. Appropå separationer så fick jag veta igår att en av mina vänner lagt in om skilsmässa. Just nu går folk omkring mig isär. Förhoppningsvis är det sista paret på länge som bestämmer sig för att de mår bäst utan varandra.

Helgen var trevlig, med rolig fest i lördags och en skön söndag i soffan. Igår åt jag och Klas mysmiddag och sen kom Anneli hit och hälsade på. Det var en kväll i softandets tecken.  Jag intog en position mellan K och A och sen rörde vi oss inte många meter från soffan .

Idag kände jag dock att det var dags att röra på fläsket och jag har varit och kört det sista passet av koreografi 39 på bodyjammen. Nästa vecka har nästa koreografi premiär. Det ska bli skoj med ett nytt pass, vi har dansat samma i tre månader nu. Jag hoppas att nr. 40 lever upp till 39:an, för den har verkligen varit toppen!

Klas åkte ut i fält i morse. Visserligen befinner han sig i Boden, men tyvärr får jag inte se röken av honom förrän på tisdag. Ibland önskar jag att han hade ett annat jobb. Det känns som om vi lever två liv, på varsitt håll.....  Men om man tycker om varandra får man väl lov att anpassa sig. Det är väl bara att bita ihop. Eller ska jag verka för att han byter jobb?

1) Jag sprider ut att han egentligen är en förklädd ryss som nästlat sig in på svensk mark. Hans karriär kommer att ta slut fortare än han hinner säga eldrör!
2) Jag blir politiker och lägger ner hela försvarsmakten... hm... kan ta tid det där.... hur petar man bort en försvarsminister, någon?
3) Jag mönstrar och lägger all min energi på att få komma till stridsvagnskompaniet. Jag är ju kort och har en viss erfarenhet av att tjuvköra stridsvagn, de kan knappast neka mig. Som soldat får jag ju i alla fall se min älskade.
4) Jag skickar kryddade CV:n i hans namn till attraktiva tjänster. Hum...flexibel, stresstålig, kan oskadliggöra fiender...hum, nä det stryker vi... duktig, smart..... det går ju bra det här. Han kanske till och med kan ligga sig till en tjänst???

Arnaldur Indridasson

Oj oj oj, det var verkligen ett bra tag sedan jag skrev. Jag som hade sportlov och allt! Nåja, nu är jag här igen. Tänkte dela med mig av ett litet boktips: läs gärna deckarna av islänningen Indridasson. Särskilt Kvinna i grönt, den är både bra skriven och spännande. Jag hade svårt att lägga den ifrån mig. Indridasson har fått en rad priser för sina böcker, bland annat Glasnyckeln ( två gånger!) för bästa nordiska deckare. 


   
      Arnaldur Indridasson