Att ordna, fixa, planera, trixa.

  • Plats för vigseln. Vi funderar på Storforsen. Men då kanske vi måste ha transport dit. Tips???
  • Tid för vigseln?
  • Präst måste bokas. Jag skulle gärna vilja att min konfirmationspräst, Lennart Åström, viger oss. Jag ska kontakta honom om vi ska ha en kyrklig vigsel. Vid borgerlig vigsel vet jag inte?
  • Boka om mässen, som vi bokat nu i år, till nästa år. Hur många rymmer den?
  • Utse tärnor. Vilka tärnor jag vill ha har jag redan funderat kring, men de måste ju tillfrågas också. Tärnklänningar ska också ordnas. Om jag gifter mig i rött, kan de ju ha vitt. Eller? :)
  • Utse marskalkar, Klas har en tanke om vilka. Vi ska dessutom ha en sabelhäck.
  • Musik till vigseln? Tänkte be en kompis att sjunga på vårt bröllop. Hon sjunger sagolikt vackert.
  • Bestämma mig för en klänning. Det lutar åt den röda ;) Den måste beställas ganska snart. Klas kläder är klara, han gifter sig nog i mässdräkten.
  • Skor?
  • Slöja eller inte slöja, det är frågan?
  • Vackra underkläder att ha under klänningen.
  • Smycken?
  • Vigselring. Bör nog fixa till naglarna lite också.....
  • Brudbukett. Klas brorsas tjej, Josefin, arbetar som florist och har många bra idéer!
  • Gästlista. Vilka ska vi bjuda? Den är redan påbörjad.
  • Vem ska vara toastmaster? Det har vi bestämt! Alltid något! ;)
  • Värdpar?
  • Hur ska inbjudningskorten utformas? Vigselprogram? Festprogram? Och jag måste även göra festprogram till de utländska gästerna.
  • Fotograf. Någon som känner till en bra fotograf i Bodentrakten?
  • Hur ska jag ha håret? Löshår? Maria på Frisyr är tydligen duktig på håruppsättningar. Jag brukar klippa mig hos henne eller Ingela och båda två är duktiga frisörer. Måste kollas upp.
  • Färgtema. Det är så gott som klart, det blir rött och vitt.
  • Transport till festen? Det har vi så gott som ordnat! Jag har en kompis som har en jätteläcker bil och han ställer säkert upp. Ett plus är att bilen är vit och röd!
  • Vilken tid ska vi köra igång festen?
  • Välkomstskål, vad ska vi dricka? Tilltugg?
  • Bordsplacering.
  • Vad ska vi ha för mat? Trerätters eller buffé? Göra mycket själv eller köra catering? Min morbror har en cateringfirma, måste höra med honom. Serveringspersonal, dryck, städning. Bartender.
  • Bröllopstårtan.
  • Musik till festen. Hyra ett band eller ha discjockey? Vilken låt ska vi ha till brudvalsen?
  • Sova på hotell efteråt?
  • Presentöppning på festen eller dagen efter? Brunch? :)
  • Fundera över övernattning för gäster osv. Det blir nog en hel del kringarrangemang eftersom att mina långväga gäster stannar lite längre. Vad kul vi ska ha!
  • Annons i tidning.
  • Beställa hindersprövning.
Ja, jag har säkert glömt en hel del saker. Märker ni varför jag vill skjuta upp bröllopet ett år? ;) Detta kommer att ta tid! Men jag gillar att planera, så det gör ingenting.




Nu har vi nästan bestämt oss, för vilket datum!

Efter mycket dividerande och tvekande om när vi ska förlägga bröllopet, i år eller nästa år, så har det nu gått så pass mycket tid att vi helt enkelt inte hinner slå till i sommar! Lika bra det, känner jag, för jag tycker att det är så roligt att planera. Jag har dessutom talat med min gudsons familj som bor nere i Belgien idag och de kommer nog till bröllopet! Det vore fantastiskt!

Datumet vi funderar kring är den 28 juli, en lördag. En lördag borde väl vara ganska bra för giftermål? Grejen är den att Klas fyller trettio två dagar senare, men det kanske bara är en bra anledning till att ha ännu en stor fest!

Idag fick han reda på att han kommit in på skolan han sökt, han skall läsa till kapten i höst. Det innebär att jag kommer att vara själv väldigt mycket och få bröllopsplanera en hel del ensam. Jag får ofta mycket mer gjort när Klas är borta, så det gör inte så mycket ;)

Jag ska göra en lista över saker vi måste bestämma oss för! Jag är ju listgalningarnas listgalning...så en lista ska det bli!