Restaurangtips

När jag ändå är inne på mat, så måste jag få rekommendera en jättegod meny för alla andra som gillar god mat, liksom jag. Vi firade fem år förra helgen och då var T och T så snälla och var chaufförer åt oss hela kvällen, så vi passade på att testa en krog i Luleå. Den heter Cook's krog och ligger mitt i Luleå. Maten var nog bland det godaste vi någonsin satt gaffeln i och servicen var i toppklass. Tyvärr var notan så saltad att vi inte har råd att äta där än på länge, men för den som vill äta gott så rekommenderar jag den här norrländska menyn:
Reninnanlår

Kall förrätt

Kalixlöjrom med vispad crème fraiche och finhackad rödlök och citron. Ett rödbetsgarn och en varm västerbottensostbrioche.

Varm förrätt

Färska gräddbrässerade kantareller serverade på smörstekt toast.

Huvudrätt

Lättrökt reninnanlår med gratinerad svampbakelse, örtcrème och grillad sötpotatis

Mellanrätt

En liten bit getost med kvittenmarmelad

Efterrätt

Åkerbärsglass med choklad- och nötbrownie, nougatcrème och inkokt apelsinzest.

Till allt det här gudomligt goda serverades en anpassad vinmeny, där vinerna var väl avvägda till varje rätt. Reninnanlåret smälte i munnen och kantarelltoasten var så god att jag var tvungen att springa och köpa en påse små gula svamphattar för att försöka återuppleva magin.  Ja ja, jag vet att jag låter extatisk...men jag gillar att gå ut och äta *skratt*.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback